Langkau ke kandungan utama

Kelas Blog P&P : Bertempat di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, UTHM

Assalamualaikum,

Objektif kursus pendek hari ini ialah memberi pendedahan teknikal kepada peserta supaya dapat membuka akaun blog dan mula berkongsi maklumat di atas talian.

Dalam kajian kes hari ini, peserta didedahkan dengan servis blogspot.com. (http://blogspot.com)

Pada awal sesi permulaan, saya cuba mengenal pasti kemahiran dan latarbelakang literasi penggunaan blog, web dan media sosial di kalangan semua peserta. Secara umumnya, kesemua peserta celik IT dan ada kesedaran mengenai teknologi blog. Beberapa orang daripada peserta talah pun mempunyai blog sama ada dikerjakan secara persendirian mahupun perseorangan.

Saya telah meminta kesemua peserta log masuk ke dashboard blogspot. Mana-mana yang tiada akaun emel yang boleh diguna pakai bersama servis blogspot, saya telah minta mereka adakan akaun emel baharu di http://gmail.com

Proses verifikasi akaun emel dan membuat blog baharu memerlukan peserta berinteraksi dengan Khidmat Pesanan Ringkat (SMS) pada telefon bimbit.

Edit page layout


  1. You can change where your pages appear on your blog by adding the page list gadget to your blog:
  2. Select “Layout” from the drop-down menu of your dashboard.
  3. A preview of your blog’s layout will appear. Your can choose to have your pages appear on the top, bottom, right or left side of your blog. Click the “Add a Gadget” link beside the section where you'd like your pages to show. For example, if you’d like them to appear as tabs on the top of your blog, click the “Add a Gadget” link at the top of your layout.
  4. Select the “Pages” gadget from the “Add a Gadget” list.
  5. Under “Pages to Show,” check the boxes next to the pages you would like to display on your blog.
  6. Under “Page Order,” drag and drop the boxes to choose the order in which your pages will appear.
  7. Click Save.
  8. Click Save arrangement in the upper right to save your layout.
rice scrub : Ini ialah contoh imej yang boleh dimuat naik dan dipaparkan di dalam pos blog. Sebagai membantu golongan kelainan upaya,saya galakkan setiap imej disertakan dengan kapsyen (caption).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perisian Microsoft Office 365 Untuk Pelajar dan Guru Malaysia

Portal Microsoft Office, Welcome Page/Dashboard Words, Powerpoint dan Excel sinonim dengan aplikasi wajib dikenali oleh masyarakat dunia. Ini kesan dari pelan pemasaran oleh syarikat gergasi Microsoft Corps di era 80-an dahulu. Dengan kehadiran pelbagai jenis Sistem Operasi komputer/gajet yang menguak dominasi dalam sistem perkomputeran abad ini, Microsoft Office masih lagi berada pada "ranking" 5 teratas dalam kegunaan yang selesa oleh segenap pengguna. Sekiranya anda seorang guru mahupun pelajar yang memperoleh akses dan ID 1BestariNet, ada kemudahan muat turan dan menggunakan aplikasi penuh Microsoft Office 365 Education.

Aktiviti Mengenal dan Pengukuhan Matematik, Nombor dan Ejaan. (7 tahun)

Salam. Semalam, anak saya minta bantuan saya dengan kerja sekolah Matematiknya. Perkara ini membuatkan saya seterusnya mengkagumi dengan cikgu. Untuk menyediakan ABM dan baham P&P, memerlukan tenaga dan fikiran. Di sini saya sertakan "template" kerja sekolah yang seperti anak saya buat ini, dengan ciri-ciri yang saya fikir dapat bantu mengasingkan huruf dengan lebih cekap. Terutamanya, murid murid dapat bezakan guntingan untuk nombor "u" dan "n", "d" dan "p", "6" dan "9". Semoga bermanfaat. Klik Kanan "Save image as..."

Doa Selepas Berwuduk

Assalamualaikum wbt. Minggu yang lepas, saya telah memasang papan Doa Selepas Berwudu' di Sekolah Rendah Islam Riyadhus Solihin, Batu Pahat. Bahannya terdiri daripada papan akrilik 2mm dan cetakan alat perekat dengan lapisan UV. Ianya berukuran 3kaki lebar dan 1.5kaki tinggi. Saya menggunakan inkscape untuk membuat susun atur grafik. Huruf hijaiyah dan jawi saya menggunakan www.ejawi.net dan www.arabic-keyboard.org. Semakan ejaan telah dibuat oleh guru-guru di sekolah berkenaan. Doa Selepas Berwuduk